Hoe kan je met jouw leerlingen op een onderzoekende manier aan de slag om inzicht te verwerven in de opbouw van uitvoeringsvormen, uitvoeringstechnieken en constructies?
Gekoppelde leerplannen
Binnenschrijnwerk - Interieur S - 3de graad - A-finaliteit
Binnenschrijnwerk - Buitenschrijnwerk S - 3de graad - A-finaliteit
Bouw- en houtwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Hout S - 2de graad - A-finaliteit
Houttechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Houttechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Machinaal houtbewerker
Medewerker hout
De leerlingen onderzoeken uitvoeringsvormen, uitvoeringstechnieken en constructies van meubelen in massief hout en plaatmaterialen. Duiding uit het glossarium: "Verbanden zoeken tussen zelf verzamelde data en een (eigen) besluit trekken."
- Uitvoeringsvormen, uitvoeringstechnieken en constructries kunnen zeer ruim bekeken worden:
- uitvoeringsvormen: kan gezien worden als het grotere geheel zoals, toepassing van lades, deuren, glas-, metaal- en kunstrofelementen, massief hout, plaatmaterialen, ...
- uitvoeringstechnieken: Welke technieken passen we toe? Specifieke machinetoepassingen, montage technieken, ...
- constructies: kan ook hier heel breed gaan, belangrijk is dat er niet enkel gekeken wordt naar de klassieke verbindingstechnieken, maar zeker ook de moderne technieken en de sterke evolutie hierin.
- Onderzoekend leren vraagt steeds een wikken en wegen, een kritische houding op vragen en antwoorden om zo kennis te ontwikkelen en een gefundeerd besluit te nemen.
- Inzicht in moderne constructies, efficiëntie en toepassingen vormen de basis.
- De leerling ontwikkelt een sterk inzicht in de opbouw, correcte toepassing en samenstelling van constructies, uitvoeringstechnieken.
- De leerling onderzoekt elementen zoals sterkte, toepassingsmogelijkheden, efficiëntie in uitvoering en montage, ... en bouwt zo ervaringsgerichte kennis op.
Een onderzoekende houding bestaat uit een aantal fases.
- De leerlingen verkennen de beginsituatie, zoals het meubel, het project en de eisen:
- Wat zijn de eisen waaraan dit project moet voldoen?
- vormgeving, materiaalkeuze, demonteerbaar, plaatsingsmogelijkheden, ...
- de nodige infrastructuur (machines, snijgereedschappen, voorkennis van de leerling)
- de materialen (massief hout- plaatmaterialen, extra elementen zoals glas, kunststof, metalen, ...)
- de stabiliteisvereisten
- de gewenste vormgeving
- Wat zijn de mogelijkheden op de markt?
- out - of the box denken, leerlingen aanzetten tot creatief denken
- ...
- Wat zijn de eisen waaraan dit project moet voldoen?
- Als didactisch hulpmiddel kan je deze gebruiken:
- een uitgewerkte onderdelen, voorbeelden, ...
- een 3D-tekening
- door vanaf de start met een 3D-model te werken kunnen de leerlingen snel verschillende mogelijkheden ontdekken en bijsturen.
- foto- en filmmateriaal
- Heel wat constructies en uitvoeringsvormen zijn reeds te vinden.
- Belangrijk dat leerlingen de brede wereld leren kennen daarmee kritisch kunnen omgaan ...
- Beeldmateriaal kan een aanleiding zijn tot het creatief denken.
- testen van eerste voorstellen:
- belangrijk dat leerlingen de kans krijgen om hun eerste voorstel te testen, te breken, druk uit te oefenen, de voor- en nadelen ontdekken.
- breken van materialen, druktesten, effect van gebruik en slijtage, ...
- XR-toepassingen kunnen helpen om fouten op te sporen.
- ...
- Afhankelijk van de beginsituatie van de leerling kan je als didactische aanpak kiezen voor:
- de leerlingen gaan op zoek naar mogelijke verbindingstechnieken
- pikken die op en passen aan.
- de leerling krijgt een grote vrijheid
- of ... we bieden de leerling een strakker kader:
- we voorzien enkele voorgemaakte constructies en uitvoeringsvormen.
- we bekijken die samen, in groep de leerlingen bestuderen de samenstelling.
- we werken via gerichte vragen en maken enkele schetsen.
- de constructie vergelijken met een ander gelijkaardige toepassing, opbouw.
- onderdelen laten benoemen.
- onderdelen afmeten.
- de reden weergeven waarom bepaalde onderdelen een plaats kennen.
- het didactische model vergelijken met een 3D-tekening.
- de leerlingen gaan op zoek naar mogelijke verbindingstechnieken
- De leerlingen kunnen enkele testen uitvoeren met o.a. kracht, druk, trek, schroeven, lijmen, ...
- De leerlingen bestuderen en testen hoe de voorgestelde constrcutie efficiënt kan uitgevoerd worden:
- Welke machine, zijn instellingen zijn nodig en is voorhanden?
- Welke snijgereedschappen zijn nodig?
- Welke hulpmiddelen zijn nodig om de bewerking veilig uit voeren?
- Is er voldoende nagedacht over efficiëntie bij de uitvoering, toepassing, montage en plaatsing?
- De leerlingen kunnen de constructie in 3D bekijken, vormgeven, aanpassen via een CAD-pakket, kort voor Computer Aided Manufacturing:
- verschillende zichten en doorsnedes bekijken en verkennen
- onderdelen op de juiste positie brengen
- onderdelen in 3D tekenen
- onderdelen benoemen en bematen
- De leerlingen nemen aan de hand van eerder onderzoek, testen en inzichten een besluit.
- Mogelijks kan dat besluit bijgestuurd worden.
- De leerlingen passen daarbij het verworven inzicht toe in de opbouw, uitvoering en toepassing van de constructie:
- in 3D tekenen met CAD
- de bepaling van de materiaalhoeveelheden
- de realisatie van de constructie